13.11.10

✭ paris ✭

Trots feber, förkylning och extremt tidigt på morgonen (för Christian iaf) var det så härligt att packa bilen och åka till Arlanda.
Charles de Gaulle-flygplatsen i Paris, solen sken och det var sitta-ute-och-äta-lunch-med-ett-glas-vin-väder.
Vårt fina hotel hette Jules och låg på Rue Lafayette i 9:e arrondissementet.
I Paris hade dom börjat julpynta, men med risk för att vara patriotisk så slår NK Gallerie Lafayette i julpyntning alla dagar.
Helt underbart att kunna sitta ute i november och äta lunch & dricka en kall öl.
Taket på Gallerie Lafayette bjöd på en vidunderlig utsikt.
 Efter lunchen tog vi en powernap på rummet - kan behövas när man åker till Paris genomförkyld & febrig. 
Efter napen tog vi en runda till Moulin Rouge som ligger mitt i ett gytter av sexshopar i Montmartre och man saknade både Kidman & McGregor.
1 miljon trappsteg senare var vi vid Sacré-Cœur, en fantastisk kyrka med en grym utsikt över stan.
Väl inne tände vi ljus för våra kära som inte finns med oss längre.
Sacré-Cœur ligger på den högsta kullen i Paris och det är exakt 1665 trappsteg upp, vilket gav oss ett ordentligt träningspass & en sjuk aptit.
Någon timme senare var vi chez Michel och åt en 3-rätters. Fransk, rustik husmanskost, lite udda, men god mat. Jag åt "romp of a pig" till varmrätt, det säger väl ganska mycket? Tror att vi (jag, Christian & servitrisen) alla blev lika förvånade när jag beställde (franska är inte mitt starkaste språk). 
Christian satsade på ett säkert (fegt?) kort och tog musslor till förrätt.
Vinet, en beaujolais, var ett tips från bordsgrannarna och var mycket gott.
Efterrätten..den skulle jag definitivt kunna äta resten av mitt liv, en krämig creme caramel med päron i botten och en sorts kaka till - sjukt gott!
Mätta, trötta och belåtna var vi tillbaka på 3:e våningen & så var första dagen i Paris slut.

2 kommentarer:

Nina sa...

Lovely! Ta mig till Paris nu :)

Prinsessan sa...

Nina, Paris var urhärligt, satsar på att åka tillbaka i vår!
Hoppas allt är bra med dig!
Kram C