28.9.10

✭ jojobaolja ✭

Eftersom jag fortfarande inte har hittat den perfekta ansiktscremen har jag provat ännu en ny. Denna gång blev det jojobaolja som har en massa olika användningsområden bla till oljemassage, till naglarna, håret och då även kroppen.

Jojobaolja är inte portilltäppande, så den är perfekt om man har lätt att få tilltäppta porer och finnar, men ändå vill återfetta huden. Konstigt nog så har jag läst att Jojobaolja passar både för fet och torr hy. Detta beror på att oljan balanserar relationen mellan torr och fet hy.

En annan effekt jojobaolja kan ha på fet hy är att den balanserar sebumproduktionen, genom att "övertyga" huden om att den inte alls är torr så den slutar fjälla och överproducera olja.
Jag har använt oljan i en vecka nu, och huden känns mjuk och återfuktad, nackdelen är att jag tycker oljan luktar lite illa, nästan som falukorv, men när oljan torkat så försvinner lukten. 

Tur är väl det, för vem vill lukta som en blommig falukorv när man har sprutat på parfym? 

Inga kommentarer: